Oliko lentosi yli 3 tuntia myöhässä?

Siinä tapauksessa sinulla on oikeus vaatia rahallisia korvauksia!

- Me autamme

Milloin voit saada korvauksen?

Voimassaolevat säännöt koskien myöhästyneitä ja peruutettuja lentoja

Korvauksia koskeva lainsäädäntö otettiin käyttöön Euroopan parlamentissa vuonna 2004. Päätöstä seuraavina vuosina oikeuskäytäntöä on tarkennettu matkustajien ja lentoyhtiöiden välisissä oikeudenkäynneissä annetuilla ennakkopäätöksillä.

Korvaussäännöt ovat EU:n vahvistamat, joten ne pätevät kaikkiin lentoihin, jotka lähtevät Unionin alueelta tai saapuvat sinne. Lisäksi Norja, Islanti, Sveitsi, läntinen Balkanin alue sekä Turkki kuuluvat lainsäädännön piiriin. On kuitenkin huomioitava, ettei EU:n tuomioistuimella ole käytännön tapauksia kaikilla alueilla.

Sinulla on mahdollisuus vaatia korvauksia yli kaksi tuntia myöhässä saapuneesta lennosta, jos:

- lentosi peruuntui
- lentosi myöhästyi
- lentosi ohjattiin toiselle lentokentälle
- lentosi oli ylibuukattu etkä saanut lupaa nousta koneeseen

Voit lukea lisää lentomatkustajan oikeuksista tästä


Poikkeukselliset olosuhteet

Jos myöhästyminen tai peruuntuminen johtuu poikkeuksellisista olosuhteista (force majeure), joihin lentoyhtiö ei voi vaikuttaa, ei lentomatkustajalla ole oikeutta korvauksiin.

Poikkeuksellisiksi olosuhteiksi katsotaan:

- Huono sää
- luonnonkatastrofit
- lakko ( joissakin tapauksissa)
- terroristiuhka

Jos myöhästyminen sitä vastoin johtuu lentokoneen ongelmista ( tekniset ongelmat ), koneen rahdista tai miehistöstä, matkustaja on useimmiten oikeutettu korvaukseen.

Peruutetutlennot.fi tuntee poikkeuksellisia olosuhteita koskevat säännöt, ja osaamme kertoa sinulle onko sinulla oikeus saada korvaus vai ei. Jos lentoyhtiö kieltäytyy korvauksesta vaikka syy ei ole ollut poikkeuksellinen, viemme tapauksen oikeuteen.

Kokeile laskuriamme ja tarkista, onko sinulla oikeus saada korvauksia laskuriin


Korvaussumman suuruus

Korvaussumman matkustajakohtainen suuruus vaihtelee 200 eurosta 600 euroon. Oikeutesi korvaukseen ja korvaussumman suuruus riippuu lisääntyneestä matkustusajasta, lentomatkan etäisyydestä sekä siitä, mistä mistä ja mihin lennetään.

Vakiokorvauksen lisäksi on tavallista, että lentoyhtiö korvaa ateriat, puhelinsoitot ynnä muut välttämättömät menot yli kaksi tuntia myöhästyneestä lennosta.

Kokeile laskuriamme nähdäksesi oletko oikeutettu korvaukseen. Laskuriin pääset tästä