Korvaus

Näin suureen korvaukseen sinulla on oikeus

KORVAUS YLIMÄÄRÄISISTÄ KULUISTA
Leenan, Sakarin ja heidän kolmen lapsensa paluu Maltalta myöhästyi puoli vuorokautta lennon peruuntumisen vuoksi. Vakiokorvauksen lisäksi heidän kaikki ylimääräiset kulunsa, mukaan lukien ylimääräinen yöpyminen hotellissa, korvattiin.
HE SAIVAT KORVAUSTA YLI 4 500 EUROA

Jos lentosi oli myöhästynyt lento, peruttu lento, ylibuukattu lento, lakkotilanne tai jos olet menettänyt jatkolentosi, voit olla oikeutettu korvaukseen. Vuonna 2004 tehdyn EU-säädös takaa lentomatkustajien oikeuden korvaukseen ja huolenpitoon edellä mainituissa tapauksissa.


Kuinka paljon voin saada korvausta?

Jos lentosi oli myöhässä, peruttu tai siihen liittyi muita häiriöitä, voit olla oikeutettu 250-600 euron suuruiseen korvaukseen matkustajaa kohden. Korvaus on vakiosumma, joka riippuu lentomatkasi pituudesta ja myöhästymisen suuruudesta. Voit saada:


  • 250 Euro - Jos olet yli 3 tuntia myöhässä lennolla jonka pituus on korkeintaan 1500 km
  • 400 Euro - Jos olet yli 3 tuntia myöhässä lennolla, jonka pituus on 1500 - 3500 km tai EU: ssa
  • 600 Euro - Jos olet yli 4 tuntia myöhässä lennolla, joka yli 3500 km tai EU:n ulkopuolella.

Humioithan, että lentoyhtiöllä voi olla oikeus puolittaa korvaus. Tämä pätee silloin, jos lentoyhtiön tarjoama uudelleenreititys saa sinut perille.


  • Korkeintaan 2 tuntia alkuperäistä aikataulua jäljessä lennolla, jonka pituus on alle 1 500 km
  • Korkeintaan 3 tuntia alkuperäistä aikataulua jäljessä lennolla, jonka pituus on yli 1 500 km EU:n sisällä ja 1 500 - 3 500 km EU:n ulkopuolella
  • Korkeintaan 4 tuntia alkuperäistä aikataulua jäljessä lennolla, jonka pituus on yli 3 500 km EU:n ulkopuolella.

Pitääkö minun maksaa itse myöhästymisen aiheuttama yöpyminen ja muut kulut?

Edellä mainitus vakiokorvauksen lisäksi lentomatkustajalla on pääsääntöisesti oikeus myös huolenpitoon ja kahteen ilmaiseen puheluun tai sähköpostiin, mikäli lento on vähintään 2 tuntia myöhässä. Tämä oikeus on voimassa huolimatta myöhästymisen syystä. Jos myöhästyminen on pidempi, on lentoyhtiöllä velvollisuus tarjota majoittuminen hotellissa odotusaikana sekä kuljetus majoituspaikan ja lentokentän välillä.

Lentoyhtiöt eivät aina tiedota matkustajan oikeuksista lennon odotusaikana. Toisinaan lentoyhtiö saattaa tarjota ruokalipukkeen ja auttaa hotellihuoneen varauksessa, jos siihen on tarvetta, ja toisinaan taas matkustaja joutuu huolehtimaan itse molemmista. Tämän vuoksi on tärkeää laittaa kuitit talteen ylimääräiset kulut, joita sinulle kertyy odotusaikana. Peruutetutlennot.fi:n palveluun kuuluu auttaa sinua saaman korvaus myös ylimääräisistä kuluista - ilman käsittelykuluja.


Mitä minun tulee tehdä, jos lentoyhtiö tarjoaa lahjakorttia rahan sijaan?

EU-säädöksen mukaisesti lentoyhtiöillä on oikeus tarjota matkustajalle sovintona myöhästymisestä lahjakorttia tai muuta matkakuponkia rahallisen korvauksen sijaan. Lahjakortin arvo voi joissakin tapauksissa olla rahallista korvausta suurempi, ja se voi olla varteenotettava vaihtoehto, mikäli olet suunnitellut käyttäväsi kyseistä lentoyhtiötä toisen kerran. Pidäthän kuitenkin mielessä, ettei sinulla ole velvollisuutta hyväksyä lentoyhtiön tarjousta ja että voit aina kieltäytyä lahjakortista ja vaatia rahallista korvausta myöhästymisestä. Laillisena apunasi Peruutetutlennot.fi välitämme lentoyhtiön tarjouksen sinulle, ja voit itse päättää kumman sovintomuodon haluat.


Mitä minun tulee tehdä, jos lentoyhtiö kieltäytyy korvauksesta vedoten poikkeusellisiin olosuhteisiin?

Monet matkustajat saavat kuulla, ettei lentoyhtiö maksa korvausta, koska kyseessä oli poikkeukselliset olosuhteet. Myös EU-säädös vapauttaa lentoyhtiöt korvausvastuusta, jos lennon myöhästyminen tai peruuntuminen johtui suoraan poikkeuksellisita olosuhteista kuten huonosta säästä, turvallisuusriskistä tai lakosta

MUTTA johtuiko myöhästyminen poikkeuksellisista olosuhteista, vaikka lentoyhtiö niin väittääkin? Ei aina. Valitettavasti koemme silloin tällöin, että lentoyhtiöt vetoavat poikkeuksellisiin olosuhteisiin silloinkin, kun myöhästyminen todellisuudessa johtui muista tekijöistä. Näissä tapauksissa tarkistamme todellisen syyn lennon myöhästymiselle/ peruuntumiselle ja tämän jälkeen olemme yhteydessä lentoyhtiöön tai tarvittaessa olemme yhteydessä lentoliikennevirastoon tai muuhun vastaavaan tahoon lopullisen ratkaisun saamiseksi. Tämä on osa palveluamme eikä siitä koidu sinulle ylimääräisiä kuluja.


Laske korvauksesi
Tämä sivusto käyttää evästeitä
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttäjäkokemukstasi sivullamme. Evästeitä säilytetään enimillään 12 kuukautta käyttäjäistuntosi päätyttyä ja voit poistaa ne omalta selaimeltasi.
Välttämättömät evästeet
Näitä evästeitä käytetään tunnistamaan sinut käyttäjänä antaessasi tietoja nettisivullamme. Niitä ei voi poistaa ja ne säilyvät tallennettuina enimillään yhden (1) tunnin ajan. Evästeet tulevat sivustolta: peruutetutlennot.fi.
Toimivuutta koskevat evästeet
Käytämme evästeitä muistaaksemme käyttäjävalinnat, seurataksemme ja parantaaksemme sivustomme toimivuutta ja suojellaksemme henkilötietojesi luvattomalta käytöltä. Nämä evästeet ovar peräisin sivuilta: peruutetutlennot.fi, google.com, bing.com, facebook.com, trustpilot.com.
Tilastolliset evästeet
Käytämme evästeitä mitataksemme sivustomme toimintaa muun muassa käyntien lukumäärien, tapahtumien, keston osalta. Nämä evästeet tulevat sivuilta: peruutetutlennot.fi, google.com.
Markkinointiin liittyvät evästeet
Käytämme evästeitä laitteiden, nettisivujen ja selainten kautta tapahtuvaan mainontaan ja tarjotaksemme käyttäjille kohdennettuja mainoksia. Nämä evästeet tuleva sivuilta: google.com, googleadservices.com, doubleclick.net, bing.com, bat.bing.com, facebook.com.