Näin saat korvausta ylimääräisistä kuluista
EU-säädöksen 261/2004 9:nnen artiklan mukaan lennon myöhästyminen tai peruuttaminen oikeuttaa saamaan korvauksen myös niistä ylimääräisistä kuluista, jotka liittyvät myöhästymiseen tai peruutukseen.
Korvaus riippuu myöhästymisestä
Korvauksesi suuruus riippuu sekä matkan että myöhästymisen pituudesta. Jo kahden tunnin myöhästymisen jälkeen lentoyhtiön tulee tarjota mahdollisuus kahteen puhelinsoittoon tai sähköpostiin. Lisäksi olet oikeutettu korvaukseen mikäli kohdallesi sattuu joku seuraavista:
- Kahden tunnin myöhästyminen lennolla, jonka pituus on korkeintaan 1 500 km
- Yli kolmen tunnin myöhästyminen lennolla, jonka pituus on yli 1 500 km EU:n sisällä tai 1 500-3 500 km EU:n ulkopuolella
- Yli neljän tunnin myöhästyminen EU:n ulkopuolella ja lennolla, jonka pituus on yli 3 500 km
Nämä ylimääräiset kulut korvataan
Jos koet jonkun edellä mainituista tilanteista, lentoyhtiön tulee tarjota ateriat ja virvokkeet odotusaikana.
Jos joudut yöpymään myöhästymisen takia, lentoyhtiön tulee huolehtia sekä majoituksesta että kuljetuksesta majapaikkaan. Jos lentosi on myöhässä yli viisi tuntia, sinulla on oikeus saada lentolippusi hinta kokonaan tai osittain palautetuksi.
Muista säilyttää kuitit!
Vaikkei lentoyhtiö tarjoaisi sinulle edellä mainittua huolenpitoa, voit silti olla oikeutettu saamaan korvauksen ylimääräisistä kuluista. Tämä edellyttää, että kulut pysyvät kohtuuden rajoissa (viiden tähden hotelleja, alkoholia, savukkeita tai kalliita aterioita ei tavallisesti korvata). Muista säilyttää kaikki kuitit.
Jos lennon myöhästymisestä aiheutuu sinulle muita ylimääräisiä kuluja tai jos joudut hankkimaan uuden lentolipun, Peruutetutlennot.fi auttaa sinua mielellään saamaan korvauksen myös niistä. Riittää, että lataat ylimääräisten kulujen kuitit yhdessä matka-asiakirjojen kanssa.
Tee hakemus tästä