Oliko lentosi yli 3 tuntia myöhässä?

Sinulla on oikeus vaatia rahallista korvausta!

- Me autamme

Lentomatkustajien oikeudet

Tällä sivulla saat tietoa siitä, mitä sinulla on oikeus vaatia, kun lento viivästyy, peruutetaan tai ylibuukataan. Voit myös kokeilla laskinta, jonka kautta näet helposti, onko myöhästynyt lentosi oikeutettu korvaukseen ja kuinka suuren summan voit saada. Laskuri on ilmainen ja arvioi muutamassa minuutissa, onko sinulla oikeus korvaukseen.

Lennon viivästyksiä tai peruutuksia koskevat nykyiset säännöt

Lentomatkustajan oikeus korvaukseen on hyväksytty EU-asetuksessa 261/2004. Asetus varmistaa, että lentomatkustajalla on samat oikeudet riippumatta käyttämästään lentoyhtiöstä. Säännöt ovat monimutkaisia, ja Peruutetutlennot.fi joutuu jatkuvasti haastamaan lentoyhtiöitä oikeuteen selventääkseen lennon korvausta koskevia olosuhteita.

Seuraavassa on lyhyt katsaus siihen, mitä oikeuksina lentoyhtiön matkustajina on. Siinä saat lisätietoa seuraavista:

Missä säännöt ovat voimassa?

Voimme auttaa sinua saamaan korvauksen, kun olet viivästynyt lennolla johonkin EU-asetuksen jäsenmaahan.

EU-asetuksen piiriin kuuluvat EU: n jäsenvaltiot sekä Norja, Islanti, Sveitsi, Länsi-Balkan ja Turkki.

Jos sinulla on oikeus korvaukseen, riippuu myös siitä, mikä lentoyhtiö on kyseessä. Tässä pätevät seuraavat säännöt:

  • Lähtö jäsenmaasta - Saapuminen jäsenmaahan: Kaikki lentoyhtiöt
  • Lähtö jäsenmaasta - Saapuminen jäsenmaan ulkopuolelle: Kaikki lentoyhtiöt
  • Lähtö jäsenmaiden ulkopuolelta - Saapuminen jäsenmaahan: Eurooppalaiset lentoyhtiöt
EU-asetuksen ulkopuolella olevilla mailla voi olla myös matkustajien oikeuksia koskevia sääntöjä, mutta ne eivät yleensä johda taloudelliseen korvaukseen.

Milloin sinulla on oikeus korvaukseen?

Lähtökohtaisesti oikeus korvaukseen on siinä tapauksessa, jos saavut vähintään 2 tai 3 tuntia myöhemmin määränpäähäsi syystä että:

  • Lentosi on peruttu

    Jos lento peruutetaan, sinulla on lentomatkustajana oikeus korvaukseen. Se riippuu kuitenkin siitä, mistä syystä lento on peruutettu ja milloin lentoyhtiö ilmoittaa peruutuksesta.

    Sinulla saattaa olla oikeus korvaukseen, jos lentoyhtiö ilmoittaa peruutuksesta alle 7 päivää ennen lähtöä ja saavut lopulliseen määränpäähäsi vähintään 2 tuntia alkuperäistä aikataulua jäljessä. Tai jos lentoyhtiö ilmoittaa peruutuksen alle 14 päivää ennen lähtöä ja saavut perille yli 4 tuntia alkuperäistä aikataulua jäljessä.

    Jos sinua ohjataan korvaavalle lennolle ja saavut perille alla mainittujen rajoitusten puitteissa, lentoyhtiö voi vähentää korvaustasi 50%: lla:

    • Alle 2 tunnin kuluttua myöhässä lennolla, jonka etäisyys enintään 1500 kilometriä
    • Alle 3 tuntia myöhässä lennolla, jonka etäisyys 1500 - 3500 km tai lennolla EU:n alueella
    • Alle 4 tunnin myöhässä lennolla, jonka etäisyys on yli 3500 km tai lennolla EU: n ulkopuolella

    Rahallisen korvauksen lisäksi sinulla on oikeus saada huolenpitoa odotusaikana. Tähän kuuluvat ateriat ja virvokkeet, puhelut tai sähköpostit sekä hotellin ja kuljetuksen hotellille, jos majoitus sitä edellyttää.
  • Lentosi on myöhässä

    Lentomatkustajana voi saada korvausta, jos lento on riittävästi myöhässä. Myöhästymisen pituus arvioidaan siitä, kuinka paljon alkuperäistä aikataulua myöhemmin saavut lopulliseen määränpäähän. Myös lentomatkan pituus vaikuttaa korvaukseen. Korvauksen saamiseksi lennon on oltava:

    Yli 3 tuntia myöhässä ja lennon pituus 0-3500 km tai
    Yli 4 tuntia myöhässä ja lennon pituus yli 3500 km: n lennoilta EU: sta tai EU:n alueelle.

    Se,voimmeko vaatia lentoyhtiöiltä korvausta myöhästyneestä lennosta riippuu myöhästymisen syystä. Yleisimmät syyt, jotka myös useimmiten oikeuttavat korvaukseen, ovat teknisiä ongelmia tai miehistön sairastapauksia. Joskus syynä voi olla huono sää tai lakko. Tällöin vain harvoissa tapauksissa matkustajalla on oikeus korvaukseen.
  • Lentosi on ylibuukattu ja sinulta evätään pääsy lennolle

    Matkustajan oikeudet ovat voimassa myös silloin, jos lentosi on ylibuukattu ja sinulta evätään pääsy lennolle. Sinulla voi olla oikeus esimerkiksi lentolipun hinnan palautukseen sekä ruokaan ja virvokkeisiin uutta lähtöä odotettaessa. Tämän lisäksi lentoyhtiö voi maksaa korvausta jopa 600 euroa.

    Oikeutta korvaukseen ei kuitenkaan ole, jos lennolle pääsy evätään seuraavista syistä:

    • Tarvittavan henkilöllisyystodistuksen tai matkustusasiakirjan puuttuminen
    • Viisumi tai muun maahantuloluvan puuttuminen
    • Myöhäinen sisäänkirjautuminen
    • Matkustajan aiheuttama terveyttä tai turvallisuutta koskeva uhka
    • Lentoyhtiön ohjeiden noudattamatta jättäminen
Oikeus korvaukseen riippuu viivästymisen syystä. Oikeus taloudelliseen korvaukseen raukeaa, jos viivästyminen johtuu poikkeuksellisista olosuhteista.

Poikkeukselliset olosuhteet

Lentomatkustajana olet voinut kokea, että lentoyhtiö hylkää korvausvaatimuksen ilmoittamalla myöhästymisen johtuneen poikkeuksellisista olosuhteista - joita kutsutaan myös nimellä force majeur.

Poikkeukselliset olosuhteet eivät ole lentoyhtiön hallinnassa. Siksi oikeutta korvaukseen ei ole. Esimerkkejä poikkeuksellisista olosuhteista ovat:

  • Huono sää
  • Luonnonkatastrofit
  • Lakot (joissakin tapauksissa)
  • Terroriuhka
Olet saattanut huomata, että lentoyhtiö usein väärin perustein hylkää korvausvaatimuksen vetoamalla poikkeuksellisiin olosuhteisiin. Siksi on hyvä pitää mielessä, että lentokoneeseen liittyvien ongelmien (esim. tekniset viat), lastauksen tai miehistön aiheuttamat viivästykset ovat useimmissa tapauksissa oikeutettuja korvaukseen.

Me Peruutetutlennot.fi:ssä tiedämme, mitkä olosuhteet ovat poikkeuksellisia. Siksi voimme kertoa, onko sinulla oikeus korvaukseen, ja viemme asian oikeusistuimee mikäli lentoyhtiö vetoaa syyhyn, joka ei kuulu poikkeuksellisiin olosuhteisiin.

Oletko epävarma? Katso, onko sinulla korvaukseen tästä

Kuinka suureen korvaukseen sinulla on oikeus?

Korvauksen suuruus riippuu siitä, kuinka pitkästä lentomatkasta on kyse ja kuinka paljon olet myöhässä. Korvaussumma on:

  • 250 euroa - Jos olet yli 3 tuntia myöhässä lennolla jonka pituus on korkeintaan 1,500 km
  • 400 euroa - Jos olet yli 3 tuntia myöhässä lennolla, jonka pituus on 1,500 - 3,500 km tai EU: ssa
  • 600 euroa - Jos olet yli 4 tuntia myöhässä lennolla, joka yli 3500 km tai EU:n ulkopuolella.
Joissakin tapauksissa lentoyhtiö voi puolittaa korvauksen. Tämä pätee esimerkiksi, jos sinulle on ilmoitettu hyvissä ajoin ja myöhästyminen on alle 4 tuntia.

Kulut odotusaikana

Pääsääntöisesti lentomatkustajalla on oikeus ateriaan ja kahteen ilmaiseen puheluun tai sähköpostiin kahden tunnin myöhästymisen jälkeen. Tämä pätee riippumatta myöhästymisen syystä. Jos myöhästyminen pitkittyy, lentoyhtiö on velvollinen tarjoamaan majoituksen ja maksamaan kuljetuksen lentokentältä/lentokentälle.

Lentoyhtiöt eivät aina tee tiettäväksi, että sinulla on oikeus huolenpitoon odotusaikana. Varmista siis, että talletat kuitit kustannuksista, jotka viivästyminen on sinulle aiheuttanut. Peruutetutlennot.fi: ssä voimme auttaa sinua saamaan hyvityksen ylimääräisistä kuluista jälkikäteen.