Korvaus myöhästyneistä lennoista
Lentomatkustajana voit olla oikeutettu korvaukseen, jos lentosi on riittävästi myöhässä. Myöhästymisen pituus rippuuu kuinka paljon alkuperäisestä aikataulusta jäljessä saavuit määränpäähän. Saapumisaika lasketaan siitä hetkestä, jolloin lento on laskeutunutu ja koneen ovet avataan ja matkustajilla on näin ollen lupa poistua koneesta. Korvauksen suuruuteen vaikuttaa myös lentomatkan pituus kilometreissä. Jotta voit vaatia korvausta, sinun täytyy Olla vähintään 3 tuntia myöhässä lennolla, joka:
Olla vähintään 3 tuntia myöhässä lennolla, joka
Lähtö jäsenmaasta – saapuminen jäsenmaahan
Kaikki lentoyhtiöt
Lähtö jäsenmaasta - saapuminen jäsenmaiden ulkopuolelle
Kaikki lentoyhtiöt
Lähtö jäsenmaan ulkopuolelta – saapuminen jäsenmaahan
Lentoyhtiöt, joiden päätukikohta sijaitsee jäsenmaassa
Lennon korvaus riippuu myös myöhästymisen syystä. Syyt jaetaan niihin, joista lentoyhtiö ei ole vastuussa ( nk. poikkeukselliset olosuhteet) sekä niihin, joista lentoyhtiön voidaan katsoa olevan vastuussa. Jos myöhästyminen johtui syystä, joka oli lentoyhtiön vastuun ulkopuolella, ei lentoyhtiön tarvitse maksaa korvausta. Sitä vastoin lentoyhtiö on korvausvelvollinen, mikäli se olisi kohtuullisin toimenpitein voinut välttää myöhästymisen.
Tavallisin korvaukseen oikeuttava myöhästymisen syy on tekninen vika tai lentohenkilökunnan sairastapaus. Huono sää tai lakot ovat sen sijaan syitä, joista korvausta voi saada harvemmin.
Haluan mielelläni apua saamaan korvauksen, kuinka suuresta summasta on kyse?
Korvauksen suuruus riippuu lentomatkan pituudesta sekä siitä, kuinka suuri myöhästyminen on lennon määränpäässä. Korvaussummat ovat kiinteät, ja ne vaihtelevat 250-600 euron välillä. Muista, että kyse on matkustajakohtaisesta korvauksesta!
Jos olit esimerkiksi yli 3 tuntia myöhässä lennolla, jonka pituus oli yli 3 500 km, voit olla oikeutettu 400 euron suuruiseen korvaukseen. Lue lisää korvaussummista korvausta koskevasta osiosta.
Kuinka autatte minua saamaan korvauksen?
Peruutetutlennot.fi auttaa sinua saamaan korvauksen myöhästyneestä lentomatkastasi. Aloittaaksemme käsittelyn tarvitsemme matkatietosi. Voit nopeasti ja vaivattomasti täyttää tiedot online-hakemuksessa, ja me huolehdimme lopusta.
Vastaanotettuamme hakemuksesi, tarkistamme matkatietosi ja selvitämme, voimmeko auttaa sinua hakemaan korvausta lentoyhtiöltä. Tämän jälkeen tapauskäsittelijämme lähettää sinulle vahvistuksen siitä, voimmeko hakea korvausta sekä tiedon mahdollisesta korvaussummasta.
Tämän jälkeen valmistelemme korvausvaatimuksen ja lähetämme sen lentoyhtiölle. Seuraamme säännöllisin väliajoin tapaustasi ja sitä, vastaako lentoyhtiö kohtuullisen ajan kuluessa. Huomioithan, että toisinaan tämä voi viedä muutamia kuukausia. Kun lentoyhtiö on suostunut korvaukseen, lähettää kirjanpitomme sinulle sähköpostin, jossa sinulta pyydetään tiedot tilistä, jolle toivot osuutesi siirrettävän.
Jos lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta korvausta, arvioimme kieltäytymisen perusteet sekä sen, onko käsittelyn kannalta tarpeellista siirtää tapaus lentoliikenneviranomaisille tai viedä se oikeusistuimeen. Käsittelyajat vaihtelevat tällöin tapauksesta riippuen muutamasta kuukaudesta muutamaan vuoteen. Pidämme sinut ajan tasalla prosessin aikana.
Laske korvauksesi