img

Oletko matkalla oikeaan paikkaan?

13. helmikuuta

 

Toisinaan voi käydä niin, että lento päätyy vahingossa muualle, kuin oli tarkoitus. Useimmat meistä ovat varmasti samaa mieltä siitä, että matkustajille tilanne on enemmän tai vähemmän harmillinen. Tässä muutamia hullunkurisia esimerkkejä. 

 

Lontoosta Düsseldorfiin, Edinburghin kautta!

Viime maaliskuussa British Airwaysin Dusseldorfin lennolla olleet matkustajat saivat melkoisen yllätyksen, kun lentäjä toivotti heidät tervetulleiksi Edinburghiin! Lentopaperit olivat ilmeisesti menneet sekaisin ennen lähtöä. Käsiäänestyksen jälkeen oli selvää, että Düsseldorfiin jatkamista kannatettiin, ja näin kävikin lentäjän pitämän lyhyen tauon jälkeen. Matkustajille tämä tarkoitti suunniteltua pidempää lentomatkaa, joka loppua kohden oli vielä epämukava, sillä henkilöstöllä ei ollut aikaa puhdistaa wc:tä tai saada uusia aterioita lennolle. British Airwaysin oli vaikea selittää virheen syytä, mutta tästä huolimatta täsmälleen sama virhe tapahtui seuraavana päivänä!

 

Sentään oikeassa maassa

Matkustajien kannalta hieman parempi tilanne oli SAS:n lennolla Firenzeen. Lennon lähtiessä Kööpenhaminasta Firenze puuttui määränpäänä järjestelmässä. Koska reittikuvausta tai laskulupaa ei ollut, lentäjät tekivät nopean päätöksen ja valitsivat määränpääksi toisen, lähellä sijainneen lentokentän. Matkustajat saivat siis matkan Bolognaan, joka sijaitsee noin 100 km:n päässä Firenzestä. Sieltä järjestettiin bussikuljetus Firenzeen, missä joukko hyvin hämmentyneitä matkustajia saapui jonkin verran myöhässä.

 

Matkustajat päätyi väärälle mantereelle

Amerikkalainen lentoyhtiö United Airlines ei ole myöskään erehtymätön. Pari vuotta sitten ranskalainen nainen oli matkalla New Yorkista kotiinsa Pariisiin, mutta tuli vahingossa otetuksi väärälle lennolle. Pariisin sijaan hän löysi itsensä San Franciscosta, 4000 kilometriä oikeasta määränpäästä!

Nainen ei puhunut englantia eikä sen vuoksi huomannut, että hänen lentonsa Pariisiin oli siirretty toiselle lähtöportille. Kun hän siis ilmestyi alkuperäiselle portille ja huomasi toisen matkustajan istuvan paikallaan, lentohenkilökunta antoi hänelle vain uuden paikan – tarkistamatta lainkaan, oliko kyseessä oikea lento.

San Franciscossa United Airlines piti huolen, että nainen saatettiin ensimmäiseen Pariisiin menevään koneeseen, monien anteeksipyyntöjen kera. Kahdeksan tunnin lentomatkasta tuli lopulta paitsi 28-tuntinen, myös hämmentävä kokemus matkustajalle.

Nämä ovat äärimmäisiä esimerkkejä siitä, kuinka vikaan lennot voivat mennä. Onneksi ne kuuluvat poikkeustapauksiin, joihin matkustajat voivat joutua lentohenkilökunnan huolimattomuuden vuoksi. Mutta ehkä seuraavalla lennollasi olet tarkkaavaisempi, kaiken varalta?

Lähde: BBC

 

Muita uutisia 

5 vinkkiä ilmastoystävällisempiin matkoihin

Koronavirus: Onko lentosi peruttu?

Heinäsirkkaparvi pakotti lennon hätälaskuun