Onko lentosi peruttu koronaviruksen takia? Autamme sinua saamaan rahat takaisin

 

14. heinäkuuta 2020

 

Vaikka koronavirus lasketaan nk. force majeure- tapaukseksi eli ylivoimaiseksi esteeksi, se ei tarkoita, että lentoyhtiöt ja matkatoimistot vapautuisivat vastuustaan peruutusten osalta. Euroopan komissio on päättänyt, että lentomatkustajilla on oikeus saada rahansa palautetuksi lentolipustaan, jos lento on peruttu koronaviruksen vuoksi. Tästäkin huolimatta rahojen takaisin saaminen on osoittautunut monelle matkustajalle melkoiseksi haasteeksi.  

Peruutetutlennot.fi on huomannut tämän, ja tarjoaa siksi apuaan rahojen vaatimisessa lentoyhtiöiltä ja matkatoimistoilta. Lue lisää jos haluat tietää oikeuksistasi. Olemme kooneet seuraavaan tavallisimpia kysymyksiä koskien palautusoikeuksia koronakriisin aikana.

 

Olen ostanut matkan, mutten halua käyttää sitä. Onko minulla oikeus takaisinmaksuun?

Jos Ulkoministeriö suosittaa välttämään matkustamista ja olet itse ostanut lentoliput, sinulla ei ole oikeutta saada lennoista maksamiasi rahoja takaisin. Lähtökohtaisesti sinulla ei siis ole lentolippujen peruutusoikeusta. Voit kuitenkin olla yhteydessä lentoyhtiöön ennen matkalle lähtöä ja ottaa selvää, voitko vaihtaa matkakohdetta tai muuttaa matkan ajankohtaa.

Jos et halua lähteä matkalle, voit odottaa lentoyhtiön mahdollista ilmoitusta peruutuksesta ennen kuin itse teet sen.

Oikeutesi palautukseen voi riippua myös siitä, oletko ostanut pakettimatkan vai pelkät lennot, ja tämän vuoksi onkin aina hyvä tarkistaa matkan sopimusehdot. Pakettimatkalla on usein erityiset ehdot koskien peruutusta/ rahojen palautusta.

 

Onko minulla oikeus takaisinmaksuun, jos olen hyväksynyt lahjakortin?

Jos lentosi on peruttu, sinulla on oikeus saada joko lentolippusi hinta palautetuksi tai siirtää matka toiseen ajankohtaan. Monet lentoyhtiöt tarjoavat tällä hetkellä lahjakorttia käteismaksun sijaan.

Jos hyväksyt lahjakortin, luovut edellä mainituista oikeuksistasi. Muista, että sinulla on aina okeus saada rahat takaisin, joten lahjakorttia ei tarvitse hyväksyä ainoana vaihtoehtona.

 

Mitkä ovat oikeuteni jos olen ostanut pakettimatkan?

Pakettimatkaksi katsotaan matka, joka koostuu vähintään kahdesta palvelusta ja jotka molemmat on hankittu samalta matkanjärjestäjältä. Kaksi palvelua voivat esimerkiksi olla lennot ja majoitus tai lennot ja aktiviteetti matkakohteessa.

Jos matkasi on peruttu, sinun tulee olla ensisijaisesti yhteydessä matkatoimistoon. Jos takaisinmaksu ei onnistu ja sinulla on mielestäsi siihen oikeus, autamme sinua mielellämme asiasi eteenpäinviemisessä.

 

Mitä voin tehdä, jos en saa rahojani takaisin?

Valitettavasti lentoyhtiöt ja matkatoimistot eivät aina noudata takaisinmaksua koskevia sääntöjä, etenkään aikana, jona ne ovat taloudellisesti tiukoilla. Tämä tarkoittaa paitsi pidentyneitä käsittelyaikoja myös sitä, että monien matkustajien pyynnöt jätetään huomiotta tai niihin vastataan harhaanjohtavasti. 

Peruutetutlennot.fi on valmiina auttamaan matkustajia, joiden matkoihin COVID-19-virus on vaikuttanut ja jotka haluavat saada lentolippunsa hinnat sekä mahdolliset muut kulut korvatuiksi. Me huolehdimme sekä lentomatkoista että pakettimatkoista. Korvausvaatimuksen käsittelyn edellytyksenä on, että kulujen yhteenlaskettu summa on vähintään 100 euroa. Tarkistathan, että lähettämissäsi kuiteissa hinta on selvästi esillä.

Käsittelykuluina perimme 25 % + alv korvaussummasta. Osuutemme on kiinteä ja pysyy siis samana, vaikka joutuisimme viemään tapauksen aina oikeuskäsittelyyn asti.

Tee hakemuksesi meille ja osaava henkilökuntamme arvioi, kuinka voimme parhaiten auttaa sinua. Jos emme saa sinulle korvausta, on palvelumme täysin ilmainen.