img

Är ditt flyg inställt på grund av coronavirus?Oikeutesi, jos lentoyhtiö tarjoaa sinulle lahjakortin

14. kesäkuuta 2021

 

Ongelmia lentokupongin käytössä

 

Lukuisat viime kuukausien koronarajoitukset ovat johtaneet lukuisiin lentojen peruutuksiin. Ja ikään kuin se ei olisi tarpeeksi, monilla matkustajille on nyt myös ongelmia lentoyhtiöiden myöntämien lentokuponkien eli vouchereiden kanssa. Siksi julkaisemme alla lyhyen oppaan siitä, mitä oikeuksia sinulla on, jos lentosi peruutetaan.

 

Jos lentosi lennetään aikataulun mukaisesti, mutta päätät olla matkustamatta

Jos lentosi lähtee suunnitellusti, mutta sinä et, sinulla ei ole oikeutta saada hyvitystä lentolipuista. Tämä pätee myös silloin, kun ulkoministeriö neuvoo olemaan matkustamatta määränpäähäsi. Joissakin tapauksissa voit varata matkan uudelleen tai saada lipun hinnan maksetuksi takaisin, mutta koska tämä riippuu lipputyypistä, ja tällöin suosittelemme, että tarkistat sopimusehtosi.
 

Jos lentoyhtiö peruu lennon – takaisinmaksu

Jos lentoyhtiö peruuttaa matkan, sinulla on oikeus hyvitykseen. Tämä pätee myös, jos olet ostanut lipun lipunmyyjältä etkä suoraan lentoyhtiöltä. Jos lipun myynyt taho perii lisämaksun hyvityksestä, suosittelemme, että otat yhteyttä lentoyhtiöön, joka on viime kädessä vastuussa rahasi palauttamisesta. Samanaikaisesti sinun tulee kuitenkin olla tietoinen siitä, että lippujen välittäjät veloittavat joskus korkeita maksuja saadakseen lipun sinulle, mikä tarkoittaa siinä tapauksessa, että lentoyhtiö on saanut vain osan alkuperäisestä maksustasi. Näissä olosuhteissa voi olla vaikeaa vakuuttaa lentoyhtiö palauttamaan koko summa. Siksi voi olla hyödyllistä, että kohdistat vaatimuksesi sekä lentoyhtiölle että lipunmyyjälle. Jos kuluu hyvin kauan ilman, että lentoyhtiö (tai lipunvälittäjä) on palauttanut rahojasi, voit ottaa yhteyttä pankkiisi ja vaatia palautusta sitä kautta (tämä toimii kuitenkin vain, jos olet ostanut lippusi maksukortilla). Tarkista kuitenkin hyvissä ajoin, mitä määräaikoja pankkisi haluaa sinun noudattavan lipun hinnan palautuksen yhteydessä. Jos odotat liian kauan, vaatimusta ei välttämättä voida toteuttaa.
 

Jos lentoyhtiö peruu lennon – takaisinmaksu voucherin muodossa

Jos saat hyvityksen lentokuponkina ( voucher), sinun on tiedettävä sen voimassaoloaika, onko sen käytölle erityisehtoja ja onko realistista, että tulet käyttämään kupongin ennen sen voimassaolon päättymistä. Sinun tulisi myös olla tietoinen siitä, että kuponkisi voi mitätöityä, jos lentoyhtiö menee konkurssiin. Jos valitat, että hyvityksesi suoritettiin kupongin muodossa, sinulle saatetaan maksaa sen arvo, jos se voidaan luokitella ilmaiseksi sähköiseksi palveluksi. Tämä pätee silloin, jos kuponki tarjotaan sähköisesti, myönnetään maksua vastaan ja sitä voidaan käyttää tavaroiden tai palvelujen hankkimiseen.

 

Jos lentoyhtiö peruu lennon – Ruotsista lähtevät lennot

Ruotsin kuluttajaneuvoston mukaan sinun tulee saada rahat takaisin tai vastaanottaa lentokuponki, mikäli lentosi peruutetaan. Lisäksi yleisesti sovelletaan, että kaikki matkustajat voivat vaatia korvausta, jos lento on peruttu taloudellisista syistä ja siinä tapauksessa, että suljetut rajat eivät

vaikuta lentoon, määränpäähän matkustamista ei suositella ennen lähtöä ja ilmoitus perutusta lennosta on annettu alle 14 päivää ennen lähtöä.

Jos peruutat matkan itse, vaihtoehtosi riippuvat käyttämästäsi lentoyhtiöstä ja valitsemastasi lipputyypistä.
 

Jos lentoyhtiö peruu lennon – Norjasta lähtevät lennot

Norjan Kuluttajaneuvoston mukaan sinun tulee valita hyvityksen tai lennon uudelleenvarauksen välillä (jolloin saavut määränpäähän mahdollisimman pian tai valitsemanasi ajankohtana), mikäli matkasi peruutetaan. Lisäksi sinulla on oikeus viivästyskorkoon, joka lasketaan seitsemän päivää korvausvaatimuksen päivästä vaatimuksen maksupäivään. Sinun on haettava tätä viivästyskorkoa erikseen. Jos olet varannut matkan matkatoimiston välityksellä, toimiston on palautettava peruutettu matkasta maksamasi hinta eikä sillä ole oikeutta periä siitä maksua. Jos toimisto tai lentoyhtiö ei vastaa kysymykseesi, kuluttajaneuvosto suosittelee, että otat yhteyttä korttisi myöntäjään ja pyydät hyvitystä.

Lisäksi Norjan Kuluttajaneuvoston mukaan voi olla mahdollista vaatia tavallista suurempaa korvausta, jos pystyt osoittamaan, että peruutus on aiheuttanut sinulle taloudellisia menetyksiä. Tämä pätee kuitenkin vain, jos lentoyhtiö olisi voinut välttää matkan peruuttamisen ja jos taloudelliset menetyksesi ovat todistetusti aiheutuneet peruutetun lennon seurauksena.

Jotkut lentoyhtiöt tarjoavat myös lahjakortteja tai lentopisteitä ( cash points) rahan sijaan; Norjan kuluttajaneuvosto kuitenkin suosittelee rahan pyytämistä joka tapauksessa, koska näin olet paremmin turvattu.

Jos sinulla on sekä matkavakuutus että peruutusvakuutus ja peruutat lennon, sinulla on oikeus (jos peruutusvakuutusta noudatetaan) saada takaisin lipun hinta, josta on vähennetty verot ja maksut (nämä saat takaisin lentoyhtiöltä). Huomaa kuitenkin, että vakuutus ei välttämättä kata, jos matkustat viranomaisten päinvastaisista suosituksista huolimatta. Jos lentoyhtiö peruuttaa matkan, lentoyhtiön on palautettava koko summa. Jos olet hyväksynyt lentokupongin perutusta lennosta, ota yhteyttä vakuutusyhtiöösi ja selvitä oikeutesi.

 

Lopuksi

Jos kohtaat ongelmia lentokuponkien käytössä tai peruutetun matkan hyvityksessä, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä. Olemme valmiita auttamaan sinua vaatimuksessasi ja saamaan rahasi takaisin

 

 

 

 

 

 

Lue lisää

 

Lento perutto koronaviruksen takia?