img

Koronavirus: Oikeutesi lennon peruuntuessa

Huhtikuuta 2020

 

 

Koronatilanteen takia ulkoministeriö suosittaa välttämään tarpeetonta matkailua toistaiseksi. Tämä on johtanut monien lentojen peruuntumisiin ja koskee myös pääsiäislomaa, jolle monilla oli matkasuunnitelmia. Jos olet yksi niistä suomalaisista, joita lentojen peruuntuminen koskettaa, voit lukea oikeuksistasi sekä siitä missä asemassa olet kuluttajana.

 

 

Jos olet kotona, kun lentosi perutaan

Jos lentosi on peruttu ennen kuin lähdet matkaan, sinulla on oikeus saada lentolippusi hinta takaisin tai tilalle uusi lento.

Jotkut lentoyhtiöt tarjoavat matkustajilleen lahjakorttia. Voit toki suostua tarjoukseen, mutta muista tarkistaa lahjakortin voimassaoloaika. Jos sen sijaan haluat lentolippusi hinnan korvatuksi rahana, sinulla on siihen oikeus.

Jos lentoyhtiö ei peruuta lentoasi Ulkoministeriön suosituksesta huolimatta, mutta päätät olla lähtemättä matkalle, ei sinulla ole oikeutta saada lentolippusi hintaa palautetuksi. Tämä voi tosin riippua siitä, onko kyseessä ns. pakettimatka vai reittilento ja tämän vuoksi on hyvä idea tarkistaa lipun ehdot.  

Huomioithan lisäksi, että lentoyhtiöllä ei ole velvollisuutta korvata yöpymisiä, autonvuokrausta tai muuta vastaavaa mikäli kyseessä ei ole pakettimatka.

 

 

Jos olet ulkomailla, kun lentosi perutaan

Ulkoministeriön mukaan ulkomailla oleilee yhä monia suomalaisia, jotka eivät voi palata kotiin lentorajoitusten ja peruuntumisten takia. Jos olet jäänyt jumiin ulkomaille, koska paluulentosi on peruttu, noudata Ulkoministeriön ohjeistusta. Sinun tulee myös olla yhteydessä lentoyhtiöösi mahdollisuuksistasi kotiinpaluuseen.

Lähtökohtaisesti sinulla on oikeus vaatia lentolippusi hinnan palautusta tai uutta lentoyhteyttä mahdollisimman pian. Mikäli lentoyhtiö ei pysty järjestämään uutta lentoa, voit kokeilla löytää vaihtoehdon itse. Muista, että sinun tulee olla yhteydessä lentoyhtiöön ennen uuden yhteyden järjestämistä. Jos onnistut saamaan uudet liput, lentoyhtiön tulee korvata mahdollinen hintaero alkuperäisen lippusi ja vaihtoehtoisen kulkuyhteyden hinnan välillä.

Jos sinulla on ylimääräisiä kuluja, kuten hotelliyöpyminen, ruokia, juomia tai kulkeminen majoituspaikkaan, sinulle on oikeus saada myös nämä kulut korvatuiksi.

 

 

Entä muut kulut kuten hotelli, autonvuokraus ja niin edelleen?

Etukäteen varatuista kuluista, kuten ennakkoon maksetuista majoituksista tai autonvuokrista korvausta ei valitettavasti voi hakea ellei kyseessä ole pakettimatka. Jos olet ostanut yhdensuuntaisen lennon, ei lentoyhtiöllä ole velvollisuutta kattaa kulujasi. Lue lisää oikeuksistasi pakettimatkan matkatoimistosi kotisivuilta.

 

 

Myöhemmät matkat

Jos matkasi on varattu voimassaolevia määräyksiä / suosituksia myöhempään ajankohtaan, suosittelemme, että odotat ja pidät silmällä tilannetta sekä mahdollista viestiä lentoyhtiöltä. Tarkista myös säännöllisesti lentoyhtiösi / matkatoimistosi kotisivut koskien mahdollisia muutoksia.

 

 

Autamme sinua saamaan lentolippusi hinnan takaisinmaksetuksi

Peruutetutlennot.fi on valmiina auttamaan matkustajia, jotka ovat menettäneet lentonsa tai joille on koitunut ylimääräisiä kuluja koronaviruksen vuoksi. Voidaksesi vaatia korvausta, tulee kulujesi yhteenlaskettu summa olla vähintään 100 EUR. Käsittelykulumme ovat, kuten muissakin tapauksissa, 25% + ALV maksetusta korvaussummasta, ja vaikka veisimme me tapauksesi oikeuteen, osuutemme pysyy samana. Huomioithan, että hinnan tulee käydä selvästi ilmi kuiteista. 

Tee hakemus helposti kotisivumme kautta, jotta osaava tiimimme voi arvioida, voimmeko auttaa sinua. Jos emme saa sinulle korvausta hankituksi, teemme tämän kaiken ilmaiseksi.

 

Lue lisää

Lento perutto koronaviruksen takia?

OPAS: Näin lentoyhtiöt toimivat koronakriisissä